ZIMOWA DOLINA KOŚCIELISKA – OPIS SZLAKU

Dolinę Kościeliską odwiedziliśmy do tej pory kilkadziesiąt razy. Niemniej jednak w sezonie zimowym jeszcze nie mieliśmy możliwości nią wędrować. W przeddzień Sylwestra postanowiliśmy to zmienić. Zobaczcie i przekonajcie się, że zima w górach ma swoje uroki i można ją polubić!

Trasa i profil wysokości

Kiry

Dzisiaj wędrujemy w niestandardowym składzie osobowym – mojego brata Daniela zamieniłem na Natalię i Magdę, które z wielkim entuzjazmem przyjęły moją propozycję na wycieczkę nad Smreczyński Staw.  Z takim zespołem żadne mrozy nam nie straszne – nic tylko ruszać w drogę!

Pierwszy pit stop – Polana Pisana

Szlak turystyczny oznaczony zielonym kolorem wiedzie początkowo Wyżnią Kirą Miętusią (962 m n.p.m.), Starymi Kościeliskami (970 m n.p.m.) oraz Polaną Pisaną (1018 m n.p.m.), na której zatrzymujemy się, aby uchwycić zniewalające widoki.

Osobiście urzeka mnie widok na Zdziary Pisaniarskie. W zimowej scenerii postrzępione grzbiety zyskują szczególny urok i same proszą się o fotografowanie. Ciągną się one od Upłazkowej Przełączki (1600 m n.p.m.) w kierunku Organów. Na ich szczyty nie prowadzi niestety żaden szlak turystyczny.

Wycieczka po krótkim odpoczynku rusza dalej. Idzie się nad wyraz lekko i przyjemnie, a co najważniejsze nie spotykamy pielgrzymek ciągnących w stronę schroniska na Hali Ornak. Co jakiś czas przejeżdża załadowany zaprząg konny, czasami widzimy tatusiów udających konie, którzy ciągną designerskie sanie z małymi pociechami na pokładzie. Niby łatwo, niby jestem tu już n-ty raz, ale na nudę na pewno narzekać nie mogę 🙂

Rozwidlenie szlaków przy Hali Ornak

Po około 30 minutach docieramy do rozwidlenia szlaku. Głód zaczyna pomału doskwierać, jednak nie decydujemy się na wizytę w schronisku, tylko odbijamy czarnym szlakiem w lewo. Podejście nad Smreczyński Staw jest krótkie, delikatnie pnie się w górę i tylko w jednym miejscu mieliśmy małe problemy ze złapaniem przyczepności. Nie przeszkadza nam nawet wzmagający się wiatr, który powoduje strzepywanie śniegu z pobliskich gałęzi. Południowe promienie słoneczne, przebijające się przez gęsty las rozpromieniają nasze twarze i przypominają, że już tylko moment dzieli nas do osiągnięcia punktu docelowego naszej wędrówki.

Smreczyński Staw

Pomimo, iż jestem entuzjastą letniej turystyki w górach muszę bezwzględnie przyznać, że Smreczyński Staw i panoramy roztaczające się w jego sąsiedztwie prezentują się fenomenalnie w białej szacie.

W tej zimowej scenerii jest po prostu to „coś”, coś co przyciąga uwagę, co sprawia, że góry stają się jeszcze bardziej niedostępne i nieobliczalne. To co dzieje się nad Smreczyńskim przerasta nasze najśmielsze oczekiwania – idealna widoczność, niesamowity spektakl chmur nad Błyszczem i Bystrą i intensywne, grudniowe słońce prażące nas ostro w czerep. Czego chcieć więcej?

Podziwiamy wznoszące się w oddali szczyty i zwyczajnie nie możemy nacieszyć oczu. Staw otoczony jest drewnianym pomostem, obok znajdują się ławeczki, które gdyby nie były przysypane grubą warstwą śniegu posłużyłyby nam za miejsce odpoczynkowe. Spędzamy tu około 20 minut, ale najwyższa pora, aby wrzucić coś na ząb.

Hala Ornak

Do skrzyżowania szlaków wracamy znad Smreczyńskiego Stawu dokładnie tą samą trasą. Następnie skręcamy w lewo i udajemy się prosto do schroniska PTTK na Hali Ornak. No prawie od razu… Dziewczyny pędzą prosto zamówić coś ciepłego, ja natomiast staram się maksymalnie wykorzystać najważniejszą składową w sztuce fotografii – światło.

Spoglądając na tonące w chmurach Błyszcz oraz Bystrą stwierdzam, że w kolejnym roku moja noga na pewno postanie na ich szczytach (i tak też było, relacja z wejścia TUTAJ)

Schronisko PTTK na Hali Ornak

Z trudem udaje nam się znaleźć miejsce w schronisku. Zajmuje miejsce w niekończącej się kolejce do wydawania posiłków i czekam…. Czekam… Na stół wjeżdża po chwili pomidorowa, bigos, fasolka po bretońsku i oczywiście słynna szarlotka. Postanowienie noworoczne na 2018 będzie mówiło o ograniczeniu słodyczy, ale to dopiero przede mną, dlatego rozkoszuję się każdym zjadanym kęsem.  Po napełnieniu brzuchów wychodzimy na zewnątrz, siadamy przy jednym ze stolików i sączymy ciepła herbatę podziwiając wspaniałą panoramę Tatr Zachodnich.

Powrót na parking w Kirach

Niestety wszystko, co dobre szybko się kończy – pora wracać, zielonym szlakiem, prosto do parkingu w Kirach. Stamtąd czeka nas krótki przejazd do znajdującego się blisko Chochołowa i przygotowania do Sylwestra.

Noclegi Tatry – noclegi w Zakopanem i okolicach

Szukasz wymarzonego miejsca na nocleg w Tatrach? Planując wycieczkę do Doliny Kościeliskiej i nad Smreczyński Staw najwygodniej będzie Ci szukać noclegów w takich miejscowościach jak: Kościelisko, Gronik, Zakopane czy Kiry.

Jeśli natomiast planujesz spędzić wakacje w Tatrach w niebanalny sposób, to koniecznie sprawdź platformę AlohaCamp. Znajdziesz tam nadzwyczajne miejsca noclegowe – glampingi, klimatyczne domki, domki na drzewach, prywatne kempingi czy tiny houses.

Dla naszych Czytelników mamy też coś specjalnego! Wystarczy, że klikniesz w poniższy baner:

AlohaCamp - 100 zł żniżki na pierwszą rezerwację

Podsumowanie

Czy polecam zimową wędrówkę nad Smreczyński Staw i Dolinę Kościeliską? Pewnie, ze tak! Ludzi mniej niż w sezonie letnim, a przede wszystkim jest coś niesamowitego w tej górskiej, zimowej scenerii. Zima tworzy wyjątkowe spektakle – taniec chmur nad szczytami, niesamowite śnieżne formacje, pięknie wyglądające drzewa pokryte szadzią i wiele innych.

A Wy lubicie wędrować zimą po górach? Ciekaw jestem Waszych komentarzy!